niedziela, 14 października 2018

„Małe ogniska” - Celeste Ng



Są książki, wobec których nie można przejść obojętnie. Powieści, które pozostają w naszej pamięci na długo pomimo upływającego czasu. Fabuły jakie zdarzają się często, lecz to właśnie ta dzięki swoim elementom tworzy coś niezapomnianego. Zwłaszcza kiedy autorka doskonale przedstawia nam swój wykreowany świat. Pełnego ludzkich uczuć i emocji. A także osobistego zniewolenia.




Tytuł oryginału: Little Fires Everywhere 
Tłumaczenie: Anna Standowicz-Chojnacka 
Wydawnictwo: Papierowy Księżyc 
Rok wydania: 2018 

Liczba stron: 417


Dwie kobiety. Matka oraz córka przyjeżdżają do Shaker Heights, aby zamieszkać na piętrze małego domku. Mają ze sobą tylko stary samochód, kilka rozklekotanych mebli nie do pary oraz siebie. Ich mentalne przywiązanie jest widoczne od samego początku. Jednakże ciągłe wędrówki po kraju powodują pewnego rodzaju zmęczenie. Pearl chciałaby chodzić do tej samej szkoły przez cały rok, mieć przyjaciół i jeśli dopisze szczęście poznać cudownego chłopaka. Jednakże żadna z nich nie sądziła, że ich świat zostanie poprzewracany do góry nogami. Przez ludzi zamieszkujący miasto, które miało stać się ich azylem. Natomiast stało się powrotem do przeszłości oraz początkiem przyszłości. Ale czy są one zgubne? 

Miałam pustkę, kiedy próbowałam napisać cokolwiek po przeczytaniu książki. Czułam się rozdarta i oswobodzona jednocześnie. Wielki smutek ogarniał mnie przez większą część lektury. Lecz chciałam poznawać dalsze losy bohaterów z każdą kolejną stroną. Co się stanie? Czy uda im się wykaraskać z kłopotów? Cóż to za szczęście ich spotyka? Ale...? Dlaczego tak postąpiłeś? Czemu to zrobiłaś? 

Zadawałam wiele pytań. Odpowiedzi uzyskiwałam z czasem. Oj nie jedno było zaskakujące. Zwłaszcza zastanawiałam się nad tytułem. Myślę, że każdy z nas mógłby go zinterpretować inaczej. Przed, w trakcie oraz po przeczytaniu książki. Powieść ma w sobie pewnego rodzaju magię. Możliwość kreowania tego, co akurat czujemy, myślimy, sądzimy. 

Na moje emocje zdecydowanie miały wpływ wykreowane postacie. Dla mnie Pani Richardson była repulsywna. Od samego początku czułam, że coś jest z nią nie tak. Chciałam poznać przyczynek jej zachowań, ale autorka oddała czytelnikowi pełne pole manewru. Myśl – szeptała, zachęcając mnie do rozwikłania każdej ukrytej zagadki. Natomiast przeciwieństwem Eleny jest Mia. Kobieta o wielkim talencie artystycznym. Postać należy do tych odkrywanych w trakcie czytania. Jej sekrety głęboko pochowane w szufladkach są powoli otwierane na światło dzienne. Światło sterowane przez Elenę Richardson. W pewnym sensie mogłabym wypomnieć o każdym bohaterze, ponieważ polubiłam i znielubiłam chyba wszystkich. To jak moje nastawienie do nich kręciło się jak karuzela jest zasługą autorki. Doborem słów, zachowań, podjętych decyzji. Miałam wrażenie, że czytam o ludziach mnie otaczających. O prawdziwych, istniejących rodzinach tuż za rogiem! A było to po prostu Shaker Heights. Miasto zasad, reguł i zahamowań. 

Podsumowując: Czy mamy prawo oceniać ludzi nie znając ich historii? Czy w ogóle powinniśmy osądzać? Jak to jest, że czujemy się bezkarni grzebiąc w papierach przeszłości? Dlaczego swoje niecne uczynki zasłaniamy dobrem dla innych? Życie według zasad jest dobre, a może jednak złe? Jak łatwo można się ograniczyć, lecz jeszcze łatwiej jest zamykać nas w klatce przez osoby trzecie. Boimy się rozpalać własne ogniska trzymając się kurczowo innych. Lecz czy zgaszanie tych należących do pozostałych osób jest właściwe? Czy można tworzyć coś nowego? Jednakże czy nie lepiej trzymać się tego co znamy? Jak to jest z tym naszym życiem. Bezpiecznym? Zlęknionym? Irracjonalnym? Świat jest jeden, lecz my różni, a zarazem tacy sami. Nie bójmy się być sobą.


Za powieść pełną pytań, dziękuję:





A to piosenka, która włączyła się w mojej głowie podczas pisania:

18 komentarzy:

  1. Strasznie chcę przeczytać tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się bardzo interesująco ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki Tobie zakupiłam ebooka <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Oczywiście, że nie powinniśmy oceniać innych po ich przeszłości, bo nigdy nie wiadomo co skłoniło ich do pewnych zachowań. No cóż każdy z nas jest inny...

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo zachęcający artykuł. Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak patrzyłam na okładkę tej książki i czytałam opis to nie miałam ochoty po nią sięgać. Twoja opinia sprawiła, że zaczęło mnie do niej ciągnąć. Lubię historie takie... życiowe, gdzie przeżywam całą gamę emocji. Postaram sie przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka zapowiada się na ciekawą. Może ją w przyszłości kupię.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawie i zachęcająco napisana recenzja. Bez niej pewnie nie sięgnęłabym po książkę. A tak, jeśli będzie w bibliotece, to zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czuje się bardzo zachęcona! Chętnie przeczytam i rozwiążę zagadkę, jaką kryje ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dobra książka, świetnie mi się czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jestem tego samego zdania, trzeba wykazać się zrozumieniem a nie osądzać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawe podsumowanie. W sumie to nie powinniśmy oceniać ludzi po pozorach, bo te często bywają błędne.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeszcze się zastanowię, ale jestem skłonna przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń

Witaj przybyszu! Skoro już tutaj dotarłeś będę rada, jeśli pozostawisz po sobie ślad. Dziękuję za przeczytanie kawałka mej książkowej rzeczywistości. Mam nadzieję, że los ponownie kiedyś Cię tu przyśle. Za każdy komentarz serdecznie dziękuję. Na pewno się odwdzięczę!