niedziela, 31 marca 2019

[PATRONAT MEDIALNY] Pieśni dawnej Jonki – tom II – Michał Kamiński



Jak to się dzieje, że para królewska uwielbiana przez poddanych traci wszystko? Następują morderstwa, następnie zaś przejęcie władzy. Otóż nikt nie przypuszczałby wtedy, że intrygi na dworze królewskim potrafią doprowadzić do nie jednej katastrofy. Pieśni dawnej Jonki mogą zawierać odpowiedź na zadane pytanie. Dlaczego dobrzy, uczciwi i uwielbiani przez lud władcy tak często umierają? 





Tytuł: Pieśni dawnej Jonki 
Autor: Michał Kamiński 
Wydawnictwo: Novae Res
Seria: Pieśni dawnej Jonki – Tom II
Liczba stron: 647 


Nastają trudne dni. Jonka traci króla, następca nie potrafi rządzić bez pomocy, a arystokraci tylko czekają na jakiekolwiek potknięcie Grzegorza. Lecz jego siostra ma inne plany. Chce aby to jej syn stał się prawowitym władcą Jonki. W ten sposób rozpoczyna się walka o wpływy, zdobywanie sojuszników oraz pozbywanie się podżegaczy. Dalekie królestwa również zaczynają interesować się Jonką. Każda możliwość rozszerzenia swoich ziem jest warta poświęcenia paru ludzi. W końcu to tylko nic nieznaczące osoby. 

Ta opasła książka jest kontynuacją równie obszernej powieści o Królestwie Jonki. Jak sam tytuł wskazuje, jest to historia rozległa, pełna sprzecznych tajemnic. Postacie znane nam z poprzedniego tomu są starsze, chociaż niekoniecznie mądrzejsze. Poprzednie pokolenie musiało ustąpić nowemu, równie sprytnemu jak i nieroztropnemu. Ku szczęściu każdy z bohaterów ma mocno zarysowane słabe strony, a te nieco silniejsze ukazują się w niekoniecznie właściwych momentach. Każdy jest tak skonstruowany, że nasze uczucia zmieniają się z każdym kolejnym rozdziałem. 

Jest to zdecydowanie książka dla osób lubiących szybką, wartką akcje. Niewielkie (lecz ważne w orientacji sytuacji) opisy pozwalają zrozumieć emocje targające bohaterami. Nie tylko tymi z pierwszego planu! Różnorodność postaci jest ogromna, tak samo jak królestw. Autor wykorzystuje nie tylko plotki, więzi rodzinne, czy miłostki młodzian. Również seks ma ogromny wpływ na polityczne działania możnych. Jednak kobiety nie są jedynie narzędziem mężczyzn. Same pokazują, że ich pazurki mogą głęboko ranić. Z lwicami nie warto zadzierać! 

Byłam zachwycona, gdy zobaczyłam na skrzydełku mapkę. Cieszyłam się mogąc podczas czytania wracać do niej i poszukiwać miejsc w opisie. Niestety zorientowanie w tak rozległym świecie jest dość trudne, ale możliwe. Otrzymaliśmy ułatwienie zadania, a takie smaczki jak mapki, spis treści, specjalny font w tytułach jest przyjemnością dla czytelniczego oka. Są to proste dodatki, ale jakże umilające czytanie. 

Zdecydowanie jest to zdumiewająca opowieść o zdradzie, nienawiści i niekończącej się wojnie o władzę. Gdzie miłość to przywilej dla nielicznych, a rodzina jest jedynie przepustką do realizacji nadmiernych ambicji. Nienawiść to silnik do zmian, natomiast lojalność kamieniem u nogi. Tylko nieliczni potrafią poradzić sobie z knowaniami najbliższych i niespodziewanymi sojusznikami z wieloletnimi wrogami.

Podsumowując: Faktem jest powstanie kontynuacji godnej poprzedniczki. Osobiście klasyfikuję tę powieść jako historyczne, postapokaliptyczne fantasy. Chociaż trudno jest opisać skąd tego rodzaju przemyślenia. Jestem jednak pewna, że osoby lubiące Średniowiecze, ówczesne intrygi, zwierzęta z legend oraz siłę ludzkiego umysłu, będą zachwycone Pieśniami dawnej Jonki. To dobry początek do kolejnych, wspaniałych historii prosto z rodzimego podwórka! 




12 komentarzy:

  1. Dobrze, że kontynuacja jest udana. Niestety nie zawsze tak bywa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluję świetnego patronatu. Ja, nie znam pierwszej części. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa mieszanka gatunków :) Gratuluję patronatu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba nie do końca moj gust, ale już wiem komu ją polecę. Super, że kontynuacja okazała się również dobra, co tom pierwszy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książki fantasy to nie moja liga, ale cieszę się, że Tobie ich lektura sprawia przyjemność.

    OdpowiedzUsuń
  6. Naprawdę mnie zaciekawiłaś tą powieścią i chętnie sięgnę po obie części. Ostatnio też czytałam taką historyczno-futurystyczną powieść, więc chyba wiem co masz na myśli ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam o tej książce, może się skuszę 😉

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi bardzo ciekawie. Jeszcze nie słyszałam o tych książkach.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zabij mnie, ale jeszcze nie ruszyłem z częścią pierwszą! ;-(( ale nadrobię!

    OdpowiedzUsuń
  10. W tej książce zdecydowanie dużo się dzieje. Z pewnością nie można się przy niej nudzić. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. To zdecydowanie nie moje klimaty literackie...;)

    OdpowiedzUsuń
  12. W sumie nie wiem, czy jestem zainteresowany :D
    Opis przedstawia w sumie coś co mogłoby mi się podobać, ale zabrakło tu czegoś co z całą pewnością by mnie przekonało.

    OdpowiedzUsuń

Witaj przybyszu! Skoro już tutaj dotarłeś będę rada, jeśli pozostawisz po sobie ślad. Dziękuję za przeczytanie kawałka mej książkowej rzeczywistości. Mam nadzieję, że los ponownie kiedyś Cię tu przyśle. Za każdy komentarz serdecznie dziękuję. Na pewno się odwdzięczę!